Friday, March 16, 2012

Bypass Website Yang Disekat Dengan Menggunakan Cocoon

 



Walaupun dengan menggunakn DNS untuk bypass website yang disekat namun ada sesetengah website masih sukar/tidak boleh kita buka. Terutama seperti WiFi di Universiti, Kolej, Kampus, Office dan pelbagai lagi. Mungkin ini kerana pihak yang bertanggungjawab telah menyekat sesetengah website mungkin dengan menggunakan file host di Windows. Nak tahu di mana kedudukan file host tersebut pergi ke C:\>Windows>System32>drivers>etc. Jadi, untuk menyelesaikan kes ini kita perlulah menggunakan Mozilla Addon: Cocoon. Inilah jalan penyelesaian kepada masalah ini. InsyaAllah.

Cara menggunakan Coooon ni senang je. Tak susah mana pun. Tapi, pertama sekali korang mestilah register untuk menggunakannya. Free je. Sila pergi link di bawah untuk register.



Selepas siap semua proses register. Pergi ke link di bawah ni untuk install Addon: Cocoon pada Mozilla. Tekan pada button hijau tu.



Selepas siap install. Restart Firefox dan akan keluar Cocoon Toolbar. Kalau toolbar tersebut tidak keluar, korang boleh tekan ruangan kosong di sebelah tab website dan tick Cocoon Toolbar. Seterusnya tekan button power on pada sebelah kiri logo Cocoon serta masukkan email dan password.


Tunggu sehingga proses login siap. Jika toolbar berwarna biru maknanya korang berjaya dan sedia untuk bypass website yang kena sekat tu.


Untuk menggunakan Firefox kembali normal. Cuma tekan button power off di sebelah logo Cocoon tadi. Harap tutorial kali ini dapat membantu korang semua.

Update: Cocoon ada kelemahan dimana para pengguna IDM tak boleh download video dari Youtube ketika menggunakan Cocoon.

    Pilih :
  • atau
  • untuk komen